Co musí obsahovat firemní lékárnička

Každý, kdo jakýmkoliv způsobem řeší bezpečnost práce a ochranu zdraví na pracovišti, si jistě tuto otázku kladl několikrát. Co vše by mělo být obsaženo ve firemní lékárničce, aby případná kontrola nenašla žádná pochybení?

Na rozdíl od silničního provozu, kde obsah lékárničky stanovuje vyhláška ministerstva dopravy, není obsah firemní lékárničky přímo stanoven. Dříve sice existovala oborová norma ON 846635, nicméně ta byla, stejně jako ostatní oborové normy, zrušena v roce 1993 a to bez další náhrady. Zdá se tedy, že jednoduchá otázka z nadpisu nemá příliš jednoduchou odpověď.

K vybavení lékárničky máme tedy pouze nepřímé instrukce platné dle zákoníku práce a dalších předpisů BOZP, které stanovují, že zaměstnavatel má povinnost zajistit, aby pracoviště byla vybavena, v rozsahu dohodnutém s příslušným zařízením poskytujícím závodní preventivní péči, prostředky pro poskytnutí první pomoci a pro přivolání zdravotnické záchranné služby.  Další z významných norem, která má vliv na způsob provedení firemní lékárničky, je nařízení vlády č. 101/2005 Sb., které hovoří o nutnosti umístění a označení lékárničky tak, aby byla bez problémů přístupná a jasně rozpoznatelná prostřednictvím bezpečnostních značek.

Další závazné předpisy pro podobu firemní lékárničky neexistují, a tak je nutné postupovat v jasně daných intencích pravidel BOZP a hlavně se zásadou prevence a eliminace rizik. To znamená, že prvotní činností při stanovení obsahu lékárničky je vycházet z auditu bezpečnosti práce a následně navrhované vybavení nechat schválit lékařem, se kterým má zaměstnavatel smlouvu o zajištění závodní lékařské preventivní péče. Ten může samozřejmě během daného procesu navrhnout i jiná řešení či jiné pomůcky, a proto je vhodné s ním navrženou výbavu lékárničky na pracovišti zkonzultovat již po skončení auditu BOZP.

Pokud jste např. běžná kancelář, můžete se pochopitelně inspirovat určitými základními sety lékárniček, jako jsou autolékárničky nebo právě lékárničky podle již neúčinné oborové normy 846635. Proto uvádíme jeden modelový příklad pro kancelář o 10 zaměstnancích:

Léčiva

  • Jodisol sprej   1
  • Acylpyrin        1
  • Paralen 500    1
  • Carbosorb 20 tablet 1
  • Ophtal 50 ml   1
  • Alpa gel /Fenistil gel 1
  • Brufen 400     1

Obvazový materiál

  • Tlakový obvaz sterilní 5 x 5 cm  2
  • Obvaz sterilní 6 cm x 5 m 2
  • Obvaz sterilní 7,5 cm x7,5 m 2
  • Obvaz hotový s 1 polštářkem 3
  • Vata obvazová skládaná 50 g  2
  • Náplast – rychloobvaz 6 cm x 1 m 5
  • Náplast s polštářkem 8 x 4 cm  50
  • Krycí  rouška 20 x 20 cm 2

Zdravotnické pomůcky

  • Termoizolační  fólie 1
  • Náplast na cívce 2,5 cm x 5 m 1
  • Obinadlo škrticí pryžové 1
  • Trojcípý šátek 2
  • Chirurgické rukavice 2
  • Nůžky s kulatými hroty 1
  • Zavírací špendlíky 4
  • Pinzeta plastová 1
  • Příručka první pomoci 1
  • Formulář – kniha úrazů 1

Jak můžete vidět, není sestavení firemní lékárničky obvykle nic těžkého, zkrátka se vyjde ze zásad prevence rizik BOZP na pracovišti a podle toho se přizpůsobí obsah ať už daného zavazadla, příručního kufříku nebo třeba skříňky na zdi.

Je tedy jasné, že se nevyplatí podcenit audit bezpečnosti práce a jeho následnou aplikaci do běžného provozu, protože je to právě strategie eliminace a řízení rizik BOZP, která zásadně směřuje jednotlivé kroky v případě řešení celé komplexní problematiky BOZP.

Zdroj: CRDR s.r.o.

Redakce portálu
Redakce portáluhttps://www.ipodnikatel.cz
Internetový portál iPodnikatel.cz je specializovaný portál zaměřený na začínající podnikatele a ty, kteří chtějí rozvíjet svůj malý nebo střední podnik.

Mohlo by vás zajímat ...

Inzerce

Nastartujte se 2020